onsdag 16 juli 2014

Vad är framgång för dig?

En av dom största framgångarna i mitt liv var att jag blev nykter på heltid för 13 år sedan. I morse kände jag en stor tacksamhet att jag har fixat det så här långt, inte lätt alla gånger för jag liksom alla andra kan ju ha ” lite dippar” ibland. Men genom att ha en strategi för hur dessa ska hanteras så går det att komma förbi dessa.
Vi kan ju till och med välja hur vår dag ska vara redan på morgonen när vi vaknar. I morse när jag vaknade så hade jag ingen väckarklocka till hjälp, jag hade bestämt i går kväll att jag skulle ha en halv sovmorgon eftersom det är söndag idag. Vaknade utsövd och bara kände tacksamhet att jag har en säng att vakna i, att jag har kaffe på morgonen, att jag har någonstans att bo, att jag har en omgivning jag trivs med.

För under min tid som aktiv alkoholist så hade jag det inte så här alla gånger, kunde till och med vakna upp och undra var i helskotta jag var någonstans och hur jag kommit dit. Till och med i början  av det förhållande som inleddes med den tjej som fortfarande än idag är min sambo. Sen jag blev nykter så har jag insett att det kan inte ha varit så roligt för henne alla gånger jag inte kom hem på kvällarna, alla gånger hon inte visste var jag varit, alla gånger hon ringt runt överallt för att leta reda på den ”fyllebult” jag var på den tiden. Genom det här så blev hon ju också medberoende till mig.

Att den tjejen fortfarande finns kvar i mitt liv är också någonting jag känner stor tacksamhet för också.

För att återvända till det här med framgång i livet så innebär det för mig inte att ha mycket pengar i lön eller mycket pengar på banken, det innebär inte att jag ska ha en ny bil som folk blir avundsjuka på, det innebär inte att jag ska bo så flott att det kostar så mycket pengar att jag oroar mig och får ont i magen hur jag ska få ihop pengar till hyran.


För mig så handlar framgång i livet om att jag kan fortsätta på den inslagna vägen med att vara nykter fortsättningsvis också, det handlar om att jag har det bra i mitt liv, att jag har och får möjligheter och tar vara på dessa för att utvecklas till den person jag vill vara och tillbringa mitt liv på det sätt jag själv vill.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar