torsdag 21 augusti 2014

Kan en Nykter Alkoholist ha sprit hemma utan att själv känna suget?

Många har blivit förvånade när dom sett barskåpet i det här hushållet. Speciellt om dom vet att jag själv inte dricker alkohol sedan 13 år tillbaka för att jag blev sjuk av att dricka. Jag brukar förklara barskåpet med att om jag inte kan tåla att andra kan dricka någonting som jag inte själv kan så har jag inte själv tillfrisknat tillräckligt i min egen sjukdom.

Någonting annat jag ofta får höra är att om jag av någon anledning skulle börja dricka igen så underlättar det att ha alkohol hemma. Ja visst gör det det men hade jag inte haft detta hemma så hade jag kunnat fixa alkohol på fem minuter oavsett tidpunkt på dygnet och då kan jag lika gärna ha "drickat hemma". Nu vet jag att det kommer inte att hända att jag själv försätter mig i en situation där jag med största sannolikhet kommer inte kommer att överleva om jag börjar dricka alkohol igen.

Sista "självtagna återfallet" lärde mig den läxan en gång för alla då det höll på att sluta verkligt illa och jag bara hade ett par minuter tillgodo innan Nilsson hade satt tofflorna och livet hade varit ett "avslutat kapitel". 


Därför är jag också förvånad att det finns dom som "propagerar för att alkoholister mycket väl kan börja dricka socialt igen efter ett tag".
Det går inte enligt mig, det är antingen total avhållsamhet som gäller om vi ska överleva i vår sjukdom.

Det finns också ett uttryck som säger: Det går att ha roligt utan alkohol men det är dumt att chansa. För mig stämmer inte detta, jag har mycket roligare utan alkohol. Jag kommer ihåg dagen efter vad jag gjort. Jag kan inte skylla på alkoholen om jag bär mig dumt åt. Jag får helt enkelt ta ansvar för mina handlingar och vad jag säger på "nykter kaliber". Svårt och kanske inte det lättaste alla gånger men jag gör så gott jag kan. Mer kan ingen begära, inte jag själv heller.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar