söndag 1 februari 2015

Jag alkoholist?

Ja, hur kan jag vara alkoholist som bara dricker öl och lite vin?

Lite kul det här med hur vi alkoholister beter-hade för beteende när vi ska "bortförklara" vårt drickande. Jag var precis likadan och hade själv genom åren lärt mig alla bortförklaringar som fanns och några egna också.

Jag själv körde också med den här varianten ibland och sa att jag "bara drack lite öl" så det var väl inte så farligt.


Men tänk om någon frågat hur många öl jag drack om dagen då hade det kunnat bli lite besvärligt. Skulle jag svara sanningsenligt på en sådan fråga så hade mitt svar blivit "ett flak".

Och då kan vi börja räkna och omvandla till "snapsar" istället. En öl = en snaps, en snaps = 6 cl starksprit. Då blir det ju några snapsar om dagen, dessutom ett jäkla spring och pinka.


Men som sagt, det låter ju fint i både mina och andras öron när svaret blir bara lite öl. Och det är att både ljuga för sig själv och slå blå dunster i ögonen på omgivningen.


Sedan något år tillbaka så har jag också den förmånen att ha blivit vän med en kille som kan mycket om det här med bland annat beroende och missbruk av alkohol eftersom han också liksom mig satt fast i alkoholens klor. Han heter P-o Mårtensson och har utvecklat en ny "individanpassad behandlingsmetod" som går ut på att fånga upp den hjälpsökande på den nivå som denne befinner sig på.

Och just det här med "individanpassad behandling" var någonting jag själv saknade och efterlyste i "vårdsvängen" när jag själv sökte hjälp på olika sätt för att bli fri från mina "alkoholproblem". På den tiden fanns inget som ens liknade detta med "individanpassad hjälp och behandling" utan alla skulle börja på ruta ett (1 steget i 12-stegsprogram).

För mig så fungerade detta inte och det gör det inte för många andra heller då "återfallsprocenten" är mycket hög för dom i olika "stegsprogram" vilket också faktiskt gör att några dör i onödan i sjukdomen alkoholism.

Därför vill jag passa på och slå ett slag för P-o Mårtenssons "individanpassade behandling". Så har du eller någon du känner alkoholberoende och missbruksproblem så ta gärna kontakt med honom. Adress hittar du på bilden här nedan.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar