torsdag 12 juni 2014

2 helger som kan bli ett "töcken i alkohol" !

Den här veckan är det ju skolavslutning. Åtminstone här nere i söder. För dom äldre ungdomarna har det blivit till en tradition att festa till det. Gärna med alkohol också. Många av ungdomarna är kanske inte så vana vid alkohol ännu och kanske har svårt att veta sin gräns hur mycket dom tål. Det kan också bli så att en del faller för "grupptrycket" och dricker fast dom egentligen inte vill. "Bara för att passa in i gänget". Den här "skolavslutningsfyllan" kan också bli inkörsporten till en början som "aktiv alkoholist" som kan vara svårt att ta sig ur.

Många föräldrar tror också att just deras bar-ungdomar inte dricker så mycket. Det är bara andras barn gör det. En del föräldrar köper också ut alkohol till sina ungdomar och tror sig då ha kontroll på deras drickande. Men nu är det så att ungdomarna är inte dumma utan dom har säkert sett till att "bunkra upp lite extra" genom kompisar också. 


Det finns ett mycket gammalt ordspråk som lyder: "När spriten går in går vettet ur". Med detta vill jag säga att det är mycket lätt att hamna i "tråkigheter" i samband med alkoholdrickande om det blir för mycket. Det är lätt att hamna i slagsmål när det gäller killar. För tjejer kan det ju bli "katastrofala följder". Dom blir lätt offer för både det ena och det andra. Ta gärna en titt på bilden som finns här så förstår ni nog vad jag menar.

Den andra helgen jag tänker på är midsommar som också är en helg som det ska festas till av tradition. Det kan lätt bli mycket snaps till sillen. "Den ska ju ha någonting att simma i" sa jag på min tid när jag drack alkohol. Jag drack oftast så mycket att jag hade en hel ocean inombords för att vara på den säkra sidan att sillen skulle klara sig ;) Här tänker jag också på dom nära och kära till dom som dricker för mycket alkohol i midsommar. Inte minst barnen drabbas också på olika sätt.

Jag kan det mesta om alkohol och vad som händer vid dessa tillfällen eftersom jag själv började dricka när jag var 14 år och slutade 30 år senare. Nu är jag inne på mitt 13:onde nyktra år i följd och om jag får bestämma så skall det bli många nyktra år till. Det är därför också som jag börjat föreläsa om "mitt liv som alkoholist" eftersom detta kan hjälpa andra att bli nyktra alkoholister. Ett liv utan alkohol är inte tråkigt, du kan fylla det med så mycket gott i stället som just du mår bra av. En bonus är ju också att när du själv mår bra så gör andra personer i din omgivning det också.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar