onsdag 4 juni 2014

Spenderbyxorna kom på i morse !


Det blev en sovmorgon idag eftersom vi var fria från kursen i sociala medier som jag går på i Malmö. Riktigt skönt att sova tills man vaknar och bara ta det lugnt. Sen länge hade jag planerat att köpa en ny och mindre dator och det passade ju bra att göra det idag. Det blev även lite nya skjortor och en kavaj för man behöver inte gå klädd som en "luffare" jämt.

Det är också ett sätt för mig att belöna mig för att jag är så bra som jag är. Stärker självkänslan också på detta vis. Att "jag har råd till detta" beror ju mycket på att inga pengar går till brännvin utan till sådant som är bra för mig. Tänk så mycket pengar jag har supit bort genom åren och inte kunde unna mig någonting. Alla pengar och lite till gick åt till alkoholen. Nu kan jag till och med få lite över varje månad trots att jag inte har så mycket pengar som arbetslös. Det gäller att rätta munnen efter matsäcken.

Inte nog med att jag söp bort en massa pengar under mina 30 år. Jag mådde ju inte så bra under den tiden heller. Både av ständig fylla och dåligt självförtroende. Häromdagen var den en person å kursen som sade till mig att jag verkade så lugn, trygg och säker i mig själv. Och det är ju kul att höra för då vet jag att jag har lyckats med mitt arbete med mig själv. Eftersom självkänsla är färskvara behöver vi "peppa oss dagligen" så att vi håller den på en relativt hög nivå.

Här räcker det inte heller med att läsa några böcker eller titta på inspirationsbilder utan vi måste också få igång tankarna om oss själva att vi är den bäste i vårat liv, Att vi duger och är bra som vi är och slutar lyssna på vad andra tycker och tänker om oss. För det har vi inte med att göra. Det är ju deras tankar. Dom tankar vi ska bry oss om är dom vi kan intala oss om att vi kan och duger vi också. Kanske inte så lät alla gånger men kan jag så kan alla.

Därför är det också jag själv använder mig som exempel på att det faktiskt går att göra den förändring som vi kan behöva i våra liv.
Det är också roligt att en hel del blir lite fundersamma att jag själv satt mig på skolbänken vid 57 års ålder. Men det är ju för att lära mig mer om saker och ting jag är intresserad av. Många andra säger att dom är för gamla att lära sig men det beror nog mer på att dom inte är så säkra på sig själva och har låg självkänsla. Och då är det ju inte lätt att komma vidare i livet.

För att återvända till det här med alkoholen så kom jag ju ingenstans i livet med den heller utan bara sjönk ner mer och mer mot min absoluta personliga botten.  Och så är det ofta innan vi kommer till insikt att det går inte att dricka alkohol som vi alkoholister gör. Och här är det inte lönt att gå och vänta på att vi ska bli så pass friska att vi kan börja dricka socialt. Går vi i den tron så är vi snart tillbaka i dom "gamla trallorna igen" och då är det inte säkert att vi kan sluta i tid för att överleva, tyvärr.



Bilden lånad av Citat och Ordspråk på Facebook.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar