lördag 7 juni 2014

Vad får alkoholen kosta ?

Ja den frågan har dryftats länge och väl. Av mig själv också då och då. Hade en rätt så intressant diskussion nu i veckan som gick med och då var det en som sa att "alkoholen borde totalförbjudas" eller åtminstone öka till dubbla priset så att folk drack mindre och att alkoholister inte skulle ha råd att köpa så mycket sprit. Nu är det inte så enkelt det här. Förbud har aldrig fört någonting gott med sig när det gäller alkohol, Vi kan ju ta Amerika som exempel på vad som hände under "förbudstiden". Det lade ju grunden till att "maffian" växte sig starka och tjänade högvis med pengar på folk som ville ha alkohol. Många hamnade också i maffians klor på olika sätt för att dom ville ha alkohol. Så där tycker jag förbud här i Sverige inte hjälper.

Här i Skåne så är det ju "köpesprit från Tyskland" som gäller för dom som dricker mycket. Det finns också personer som har detta med att åka till Tyskland och handla alkohol för att sedan sälja denna som levebröd. Och som tjänar bra med pengar på detta också. Och det är pengar som "de facto" Svenska staten går miste om.

Ja vad ska vi då göra om vi vill komma tillrätta med att det finns personer som har alkoholproblem ? En väg är ju att öka upplysningen om vad den kan ställa till med och här finns det mycket att göra för Folkhälsoinstitutet och andra som har detta på sitt bord.
Åtminstone jag ser inga kampanjer på att alkohol är skadligt på olika sätt och oerhört lidande för dom som har alkoholproblem. Finns inte så mycket hjälp för medberoende barn och vuxna till alkoholister heller. I alla fall inte från statligt håll.

Ett steg i rätt riktning vore att låta före detta "aktiva alkoholister" komma ut på olika ställen i samhället och berätta om sin sjukdom och sitt drickande, vad den ställer till med. Också att om vi inte slutar i tid kan den ta död på oss genom dom sjukdomar vi kan få av alkohol. Här kan jag också tycka att inte bara "etablerade nykterhetsorganisationer och rörelser" skulle få göra sin röst hörd utan även andra som blivit nyktra utan deras hjälp och få bli lyssnade till hur vi lyckades bli nyktra. För det är faktiskt så att "återfallsprocenten" är rätt så hög i dessa nykterhetsorganisationer och rörelser. Men det talas det väldigt tyst om. En av anledningarna kan ju vara dom relativt stora bidrag dessa tilldelas årligen och som kanske inte kunde fås mer om det kom fram hur hög återfallsprocenten var eller är.

Det finns även en alkoholforskare, professor eller vad han nu är som påstår att det går att få "aktiva alkoholister" att dricka normalt och socialt igen. Och här måste jag få protestera på det bestämdaste och säga att det "bara är dravel" han kommer med. Alltså ett påstående som är totalt felaktigt. Ska en före detta aktiv alkoholist hålla sig nykter så är det enda som gäller att inte börja dricka igen. Jag vet för jag har 30 års egen erfarenhet. Så många gånger jag försökte bli nykter. Provade att dricka en öl för att vara sällskaplig bara. Lika många gånger misslyckades jag. Så för mig är det total avhållsamhet som gäller.

För att återvända lite till början i det här inlägget så vill jag också tillägga att varför ska dom som kan hantera alkohol få lida av att en del blir sjuka av att dricka. Är det inte bättre ändå att satsa på olika "upplysningskampanjer". Tyvärr såg jag det inte heller i samband med skolavslutningarna heller.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar