onsdag 25 juni 2014

Är du ärlig mot dig själv och andra ?

För lite mer än ett par år sedan så tog jag bladet från munnen och började skriva öppet min min ”alkoholism”. Anledningen var att jag hade en person i min omgivning som tog sig rätten att ta ett återfall. Tyvärr så var personen inte riktigt färdigsupen. Detta tog mig jätte hårt eftersom den personen varit nykter i ett par år och allt såg ut att vara frid och fröjd. Jag pratade jättemycket med den personen för jag har ju själv erfarenhet av detta genom att ha haft ett 30 årigt beroende, missbruk av alkohol som jag nu lämnat bakom mig sedan 12 år tillbaka. Det här med att vi kanske inte pratar så mycket om dom här problemen beror till stor del på att det är så tabu och skamfullt att vara aktiv alkoholist. Dels så kan vi känna oss mindre värda för att vi inte kan hantera alkoholen, dels så finns det en del som vi kan utsättas för också av omgivningen.
Själv höll jag det hemligt så gott jag kunde. Även långt efter jag tillfrisknat i min sjukdom. Jag tyckte inte andra hade att göra med att jag haft problem med alkoholen. En tung börda att bära som nu släppte förra året som sagt då jag började skriva om detta. Och den respons jag fick var helt oväntad. Folk började också erkänna att dom haft dessa problem, hade dessa problem. Eller närstående som hade eller haft alkoholproblem. Det blev också så att jag startade en sida på Facebook som heter ”En Nykter Sida med Ingvar Nilsson” som idag har nästan 900 gilare på kort tid. Där skriver jag om min tid som aktiv alkoholist och hur jag nu lever som nykter. Jag vill med detta vissa på att det går att göra förändring i livet och kunna leva ett något så när hyfsat liv som nyktra också om vi bara tar chansen.

När jag tog beslutet att bli nykter själv så hade alkoholen så när tagit livet av mig. Jag hade också provat olika nykterhetsorganisationer, behandlingshem men tyvärr så bet inget på mig. Nu sist så vågade jag inte heller gå igenom samma procedur en gång till för klarade jag det inte den här gången så var det kört för mig. Jag fick helt enkelt klara det på egen hand. Förvisso med hjälp av Antabus den första tiden. Det var en tid av ”knogars nykterhet. Det betyder att jag fick ”kämpa som fanken” med suget efter alkoholen, jag fick se till att inte försätta mig i situationer där alkohol förekom. Det enda jag kunde dricka var ramlösa och annat bordsvatten. Detta därför jag tyckte att all läsk smakade som grogg. Så är det faktiskt än idag.

Nu på senare tid har jag haft lättare och lättare att börja vistas i miljöer där andra dricker alkohol utan att det bekommer mig någonting. Jag kan till och med ha ett ganska välfyllt barskåp hemma. Kan till och med gå på bolaget och handla för att ha hemma och bjuda andra på.
Det här kan tyckas konstigt för en del men för mig handlar det om att jag måste kunna acceptera att andra ska kunna dricka alkohol i min närvaro utan att jag blir sugen. Det är precis likadant när jag går på lite AW och annat jag är inbjuden till på restauranger och andra ställen.
Jag måste helt enkelt kunna se att en del andra dricker. I dessa sammanhang så vet ju dom flesta numera om mina gamla problem med alkoholen, en del är till och med väldigt nyfikna och vill veta mer. Givetvis så berättar jag då hur det var och hur det numera är för mig.

En av anledningarna också att jag går på olika AW och event är ju för att marknadsföra mig själv därför att jag gärna vill komma ut som föreläsare och berätta om ”mitt liv som alkoholist”. Kanske också träffa någon som kan tipsa mig om något jobb som skulle kunna passa mig som hade med detta att att göra. Jag har ju en långvarig erfarenhet själv genom mitt eget beroende och missbruk. Också att jag som sagt kan visa på att det går att bli nykter efter långvariga problem med alkoholen. För att knyta ihop säcken lite så återvänder jag till rubriken : Är du ärlig mot dig själv och andra. Ja jag är det för numera skäms jag inte att jag haft det som jag haft det i 30 år. Nu ska dom här 30 åren förvandlas till någonting som jag kan hjälpa andra med i deras liv.
Är du nyfiken på min sida på Facebook så finns den här. Gilla den gärna och dela den till dina vänner också.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar