tisdag 17 juni 2014

Midsommarhelgen närmar sig.

Nu är det nära, i helgen ska det festas. Många har säkert gått och längtat efter den här helgen av olika anledningar. Så även jag, lite sill och nypotatis med gräddfil och gräslök sitter ju aldrig fel. Sen lite jordgubbar med vispgrädde på det så är den här dagen hemma. Skillnad var det för om åren för då skulle ju drickat vara med och gärna i överflöd också. För att fira riktigt kunde det ju bli en liten "smygstart redan på torsdagskvällen" för att värma upp så att jag var i form till midsommarafton. Oftast blev det så bra uppvärmt at jag var "jag var riktigt laddad" redan på fredagsmorgonen och fick sova några timmars middag så jag kunde vara med på kvällen.

Och tyvärr så var detta kanske inte det roligaste för det sällskap jag befann mig i på kvällen. Jag kom snabbt i det stadiet jag varit i på morgonen och kunde till och med "tuppa av" med snapsglaset på väg till munnen. Så här i efterhand kan jag ju bara skratta själv åt eländet och lova mig själv att det ska inte hända igen.

Tyvärr så får många runt om i Sverige uppleva det här i år igen. Både barn och vuxna får se att någon familjemedlem dricker för mycket och "trillar under bordet" för det. Det kan bli en lång helg fylld med tråkigheter för dessa som oftast också på ett eller annat sätt lämnar spår inom dom för lång tid framöver.

Själv har jag nu min 13:onde nyktra midsommar i rad framför mig och det "klappar jag mig på axeln för också". Det är ju jag som har gjort jobbet för att det skulle bli så och då kan jag gott berömma mig själv för det också. Jag får ju även uppmuntrande från andra också i min omgivning och det värmer ju i hjärtat et också.

Efter midsommar så börjar ju även semestern för en del och då och då kan det också bli lätt att det dricks mer alkohol än det till och med var tänkt från början. Ledigheten ska ju firas och det ska vara gott att leva heter det ju. Men behöver alkoholen vara inblandad i så hög grad för att njuta av livet.

Under dom åren jag drack så var det inte många gånger jag själv njöt av livet i samband med att jag drack. Hjälpte inte hur mycket jag drack för att njuta av livet. Det enda rus som infann sig var alkoholruset och "dimman av minnesförlust" som infann sig dagen efter.

Nu sen jag blivit" nykter på heltid" så att säga så har jag upptäckt många saker i livet att njuta av. Speciellt dom små vardagliga sakerna som vi kanske inte ofta tänker på. Det kan vara en kopp kaffe, det kan vara en speciell maträtt, det kan vara för att det är fint väder. Finns mycket att uppskatta i livet om vi bara tittar lite närmare vad vi har runt omkring oss.

För att knyta ihop säcken så återvänder jag till början av det här blogginlägget och postar en liten video där jag pratar om dom vanligaste tecknen på att någon kanske dricker för mycket och därmed ligger i "riskzonen" för att utveckla ett beroende och missbruk av alkohol om den personen inte redan gjort det.

En riktigt trevlig midsommar till er alla och ta det lugnt med alkoholen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar