fredag 26 december 2014

Att tacka nej !

Nu i julhelgen har jag sett en del uppdateringar på bland annat Facebook där personer skriver att dom skämts lite för att dom tackat nej till alkohol nu i jul. 

Varför skämmas egentligen, är det för att "omgivningen" ser lite undrande ut och kanske ställer frågan varför vi tackar nej?

För egen del så har jag dom senaste åren inte gjort någon hemlighet av varför jag själv tackar nej.  Dom första åren av min nykterhet så var det lite si och så med det dock. Kanske var det så att jag själv skämdes lite för att vara nykter, rädd för vad andra skulle tänka och tycka om att jag tackade nej till alkohol.

På senare tid så har det börjat dyka upp lite olika arrangemang om att hålla en vit jul för "barnens skull". Jag skulle vilja se samma arrangemang för "vår egen skull". Speciellt för oss som inte kan hantera alkoholen. För då kan vi inte fördärva julhelgen för våra nära och kära heller.


Att många i vår omgivning kanske "tjatar på oss" att ta en sup till maten är nog för att dom vill ha sällskap och socialt triggat. Kanske är det också så att dom själva har lite "problem med alkoholen" och ännu inte kommit till insikt att det är så.

Här vill jag också passa på att göra tummen upp för alla som tackade nej till alkoholen nu i jul. Både för att ni gjorde det för er egen skull och inte minst för omgivningens skull.

Det är snart nyårshelg också och då går det att tacka nej till alkoholen. Speciellt för oss som inte klarar av att hantera den.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar